Verkiezingsprogramma 2022-2026

Met veel trots presenteren we het verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen van 14, 15 en 16 maart. Goed bestuur voor een mooie toekomst. Dat is ons uitgangspunt voor de komende gemeenteraadsverkiezingen.

Eén maal in de vier jaar, op weg naar de gemeenteraadsverkiezingen, kijken we terug en zien we vooruit. Al doorpakkend hebben we best wat bereikt, en er liggen nog genoeg wensen.

Lopik is een gemeente waar het fijn leven is, dat vonden we en dat moet ook zo blijven. Dus goed betaalbaar aangepast wonen in rustige veilige mooie kernen, met “voldoende” voorzieningen “om de hoek”. Met aandacht voor de natuur, voor duurzaamheid en energievoorziening.

Lopik is trots op haar bloeiende lokale bedrijvigheid en economie.
Bezig zijn. Met waardering voor onze ondernemers en onze boeren. En aandacht voor het onmisbare vrijwilligerswerk.

Lopik zorgt voor haar inwoners.
Met goede zorg voor ouderen, voor jongeren en voor gezinnen waar het wat minder goed gaat. We bieden ruimte voor een actieve leefstijl door sport en spel.

Lopik staat klaar voor haar inwoners.
Met begrijpelijke (digitale) dienstverlening. Met veel ruimte voor ontplooiing. Met nadruk op preventie en als het moet handhaving.

Wij houden van ‘voor wat hoort wat’: heeft u een plan, wij kijken wat kan; heeft de gemeente een idee, hopelijk doen dan de inwoners mee.
Er kan veel, niet alles. Een voorstel leidt tot meedenken, tot overleg, tot besluit. En dat moet het dan zijn.

Zo zien wij ons Lopik graag: mooi zoals het is, en nog mooier na de vervulling van al onze wensen. Deze wensen komen vaak in plaats van, of bovenop lopend beleid. En dat lopend beleid begint behoorlijk te verschralen. Wij komen nooit meer aan al onze wensen toe met onze huidige beperkte centjes en handjes. Zeker niet als het Rijk steeds weer taken naar de gemeente toeschuift en geen harde munt meestuurt.

In het laatste hoofdstuk beschrijven wij hoe wij doorpakken en onze verantwoordelijkheid nemen en dat wij als goed bestuurder tot ingrijpende besluiten komen. Zó gaat het niet langer en onze conclusie is dat de enige mogelijkheid om ons mooi mooier Lopik te waarborgen, de keuze voor opschalen is. Samen met buurgemeentes een nieuwe sterke gemeente vormen die een stabiel fundament en voldoende kracht heeft om onze wensen te realiseren. En Lopik, met haar levendige, eigenzinnige en zelfbewuste kernen te bewaren voor de volgende generaties.

Samengevat: onze inwoners verdienen een goed bestuur.
Lees ons hele verkiezingsprogramma hier: